woensdag 27 februari 2013

ICT-stagedag 4

Wanneer: 2013-02-27
Tijd: 08.25u tot 16.30u
Waar: KTA Sint-Truiden
Wat: Voorstelling tool + kabels wegwerken voor inspectie in de lokaal A18.

Doordat ik de voorbije stagedagen toch al een hele reeks PC's heb moeten formatteren en ik besefte dat er veel tijd kroop in het installeren van alle afzonderlijke programma's die op de computer moeten staan, besloot ik om op zoek te gaan naar een snellere methode! Na wat overleg met een andere ICT-coördinator van de Sancta-Mariaschool te Leuven, waar ik ook enkele dagen ICT-stage doe als verbredingsstage, hebben we een manier gevonden dat ons een hele hoop werk bespaart. Dankzij de online tool op http://ninite.com. Je vinkt de programma's aan die je wil installeren op je computer en de tool creëert één installer (zie afbeelding), die alle programma's in één keer installeert. Alle programma's die ik normaal één per één installeer zoals, MS Security Essentials, Firefox, Google Chrome, .NET Frames, Foxit Reader, Winrar,... kan ik er terugvinden!Deze tool bespaart je werkelijk wel een hele hoop tijd. In de voormiddag stelde ik deze tool voor aan de ICT-coördinatoren van KTA. Ook zij waren verheugd met deze tool. Dan heb ik ze toch iets kunnen bijleren :-)



Verder heb ik in de voormiddag enkele computers nagekeken, enkele programma's geïnstalleerd en nadien geplaatst in het atelier. Daarnaast ben ik nog een computer (toetsenbord, muis, tower en scherm) in het lokaal van de leerlingbegeleider gaan plaatsen en aansluiten. Ik heb slechts 15 minuten middagpauze genomen en alweer gingen we aan de slag. Nu gingen we ervoor zorgen dat er draadloos internet was in de I-blok. Hiervoor koppelde we een modem van D-link aan de switch van het lokaal. De verbinding tussen beide verliep door middel van een Power over Ethernet splitter.  (zie hieronder)

Hierdoor werd de UTP-kabel richting de modem van stroom voorzien. Daarom hadden we geen stopcontact nodig in de buurt van de modem. 

De namiddag was voor mij een zeer drukke periode. Ik kreeg de volgende klus: "Het wegwerken van de kabels   in kabelgoten in het lokaal A18." Deze opdracht werd me gegeven doordat de inspectie een opmerking had gegeven hierover in verband met de brandveiligheid. Dus kon ik eraan beginnen om alle kabels (UTP-kabels, stroomkabels, kabels toetsenbord + muis, VGA-kabels, verlengsnoeren,...) te trekken in de kabelgoten en op de juiste plaats bij de juiste PC te laten uitmonden. Eerst verstopte ik de verlengsnoeren in de kabelgoten, nadien begon ik met de UTP-kabels. Deze lagen in de knoop, waardoor het in het begin een hele warboel was door de vele kabels. Zodra de UTP-kabels in de goten lagen en er één in elke PC stak, kon ik de UTP-kabels terug in de switch steken.

Als feedback kreeg ik dat ik dit heel goed gedaan had en niet getreuzeld had. Zelf zat hij op gelijkaardige taken ook een hele namiddag. Ik was heel uitgeput.... Morgen zijn we er opnieuw!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten