vrijdag 1 maart 2013

ICT-stagedag 5


Wanneer: 2013-02-28
Tijd: 08.25u tot 16.30u
Waar: KTA Sint-Truiden
Wat: Computer formatteren en herinstalleren, laptop demonteren

Mijn eerste taak was om enkele lege dozen naar de containers te dragen. Daarna stond er een laptop (Packard Bell EasyNote LJ65)  klaar voor mij. Het probleem met de laptop is dat hij niet meer opstart, je raakt ook niet in het boot-menu of in het BIOS. Ons eerste gedacht was dat het moederbord het begeven had. Ik mocht de laptop volledig demonteren. Mijn mentor vroeg om de laptop eens proberen op te starten zonder RAM of HD. Ik begon met de schroefjes los te draaien. Nadien met de harde schijf en het RAM-geheugen te verwijderen. De laptop gaf geen kick meer. Mijn idee was om de CMOS-batterij even uit te laptop te nemen zodat het BIOS gereset werd. Misschien dat dit baat kon bieden. Vervolgens demonteerde ik dus de CD/DVD-lezer, toetsenbord, het frame.. enz. om fatsoenlijk aan het moederbord te raken zonder iets te breken. Sommige zaken moesten voorzichtig losgekoppeld worden van het moederbord zoals het toetsenbord en de schermaansluiting. Nu kon ik de CMOS-batterij even uitklikken. Na een minuutje plaatste ik deze terug. Ons eerste gedacht werd bevestigd. De laptop werkte ook na het resetten niet. Dan ging ik maar terug beginnen met de laptop voorzichtig in elkaar te vijzen. Alles zit weer perfect in mekaar zonder één klein klikkertje of hoekje te breken.Gisteren kon ik hier niet aan beginnen omdat we geen mini-schroevendraaiers konden vinden. Nu had mijn mentor deze meegebracht. 
Na deze klus ben ik er dus van overtuigd dat ik SATA-geheugen en RAM-geheugen kan (bij)plaatsen in een laptop. Ook het toetsenbord vervangen en aansluiten heb ik door dit te doen geleerd vandaag.

Verder moest ik nog een computer formatteren. De computer had men vroeger zelf inéén laten zetten. Het lastige hieraan was dat je de drivers dus niet aan de hand van een servicetag of modelnummer kan vinden. Daarom kroop er vrij veel tijd in het zoeken van de Realtek Ethernet controller op mijn laptop. Uiteindelijk was ik op zoek naar software gegaan, die me systeeminformatie en betreffende hardware van de computer weergeeft. Ik kwam terecht bij de gratis software Aida32. De installer bewaarde ik op een USB-stick zodat ik deze kon installeren en runnen op de computer. Nadat ik dit gedaan had kon ik aan de hand van de verkregen info op zoek gaan naar de RTL-driver. Even later was de klus geklaard... 
Nu moest ik het beeldscherm, toetsenbord en muis even afstaan, omdat men een image most maken van een Dell mini-tower. Dit deden ze met Acronis 2013. De image stuurde ze door  via het netwerk naar andere computers (met dezelfde hardware!).

Vanaf 14u was het wat rustiger doordat het bovenstaande tijdrovend was. 
Ik mocht mijn eigen laptop formatteren.  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten