donderdag 14 maart 2013

ICT-stagedag 8



Wanneer: 2013-03-15
Tijd: 08.25u tot 17.30u
Waar: KTA Sint-Truiden
Wat: Internaat virussen + Smartschool handleiding schrijven i.v.m. navorming

In de voormiddag zijn we naar het internaat gereden, vlakbij het station in Sint-Truiden. De internaatbeheerder kreeg lastige virusmeldingen (steeds meer) op de computer. De virusscanner gaf aan dat virus zich in de system-map bevond. Een erg kwetsbare plaats dus. Het installeren van de (gratis versie van) Malwarebytes kon ook geen hulp bieden. Vandaar besloten we eerst om het bestand handmatig te verwijderen, maar dat kon gevolgen hebben... Daarom besloten we om AVG Free toch eerst eens van de computer te verwijderen en er Microsoft Secrity Essentials op te installeren en te updaten. Blijkbaar hielp dit. De foutmelding bleef achterwege, ook na meerdere scans. 

Verder hebben we in de voormiddag nog afspraken gemaakt betreffende de navorming.
Het onderwerp van de navorming stond al vast nl. "leerplannen in Smartschool". Omdat vele leerkrachten hier toch een probleem mee hadden leek dit de nuttigste tool om extra ondersteuning in te geven. Om mijn navorming te ondersteunen besloot ik een handleiding op te stellen. Ik mocht hier vandaag aan werken. Deze kan later dan ook gebruikt worden in de andere scholen die behoren tot de scholengroep. Om mijn handleiding op te stellen raadpleegde ik de handleiding van Smartschool. Deze heb ik ook in mijn bronvermelding geplaatst. De handleiding van Smartschool gebruikt andere jaarplan-templates dan die van de Scholengroep Domein Speelhof. De ICT-coördinator bepaalt deze templates. Vandaar dat ik in mijn handleiding besloot om de sjabloon van de betrokken scholengroep op te nemen in mijn handleiding zodat er bij niemand misverstanden kunnen optreden.


Indien dit niet duidelijk is, ziet u hieronder de jaarplan-sjabloon waarvan men vertrokken is in de handleiding van Smartschool
En hieronder mijn sjabloon van waar ik vertrokken ben:

 
De handleiding maakte ik zo duidelijk mogelijk. (Rode cirkels rond knoppen die besproken worden, Opmerkingen, tips,...). Veel tekst gebruikte ik van de handleiding van Smartschool, maar toch ging ik op verschillende onderdelen veel dieper op in dan in de oorspronkelijke handleiding. Verder voorzag ik mijn handleiding van een verzorgde lay-out.

Zodra de handleiding af was, verzond ik deze naar mijn mentor. Hij was verrast over het resultaat. Op het eerste zicht zag het er heel goed uit zei hij, mijn opmerkingen vond hij bijvoorbeeld professioneel gemaakt:



De inhoud ging hij grondiger bekijken bij zijn thuis.


De handleiding heb ik geüplad op Google Docs, doordat er in Blogger enkel url's, foto's en video's geüpload kunnen worden. Daarom kan mijn handleiding via volgende url bekeken worden: Link mijn handleiding Smartschool
(Ik bezorgde deze ook via mail, doordat ik merk dat sommige regelafstanden verspringen).
 
Vandaag is het ook opendeurdag!  Daarom installeerde ik op 5 laptops Google Earth en nog wat software. Deze laptops zullen gebruikt worden tijdens de opendeurdag. Daarna ben ik deze laptops gaan plaatsen in het lokaal C11. Hier hadden ze deze 5 laptops nodig i.v.m. de opendeurdag. We moesten ook in de lokalen de internetverbinding testen en op sommige plaatsen (waar nodig) een Accespoint moesten installeren. Hier moest de ICT-coördinator me toch bij helpen. Hier ken ik niet zoveel van.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten